Ciekawostki

Od czego zacząć dzień, co spowalnia metabolizm i kiedy pojawia się pragnienie… czyli garść ciekawostek dla każdego.

Strona główna » O napojach, sokach i wodach » Okiem eksperta » Ciekawostki

 

Szklanka napoju, soku lub wody na dobry początek dnia

Podczas kilkugodzinnej przerwy na sen raczej nic nie pijemy, więc nasz organizm może ulec niewielkiemu odwodnieniu. Szklanka płynu tuż po przebudzeniu uzupełni ewentualne braki, pobudzi spowolniony metabolizm i orzeźwi. Wydaje się również, że osoby, które mają zwyczaj sięgania po szklankę o poranku, chętniej i więcej piją w ciągu całego dnia, co pomaga efektywnie nawadniać organizm.

 

Dla zdrowia nerek i układu moczowego

Jednym z podstawowych argumentów przemawiających na korzyść picia różnych płynów jest zapewnienie prawidłowego działania układu moczowego, w szczególności nerek. Odpowiednie nawodnienie usprawnia proces usuwania zbędnych produktów przemiany materii z organizmu i może zapobiegać powstawaniu kamieni nerkowych lub też zapobiec ich powstawaniu u osób, które już cierpiały na tę przypadłość. Wyniki badań przeprowadzonych przez brytyjskich naukowców wskazują, że właściwa podaż płynów ma też znaczenie w zmniejszaniu zachorowalności na raka pęcherza moczowego.

 

Gdy boli Cię głowa

Istnieją badania, które potwierdzają, że odwodnienie może powodować ból głowy. Picie napojów, soków lub wody może więc działać profilaktycznie, choć nie złagodzi objawów bólowych spowodowanych innymi czynnikami niż odwodnienie. Pilotażowe badanie, którego wyniki opublikowano w „European Journal of Neurology”, wskazuje, że odpowiednie spożycie płynów może mieć znaczenie w redukcji dolegliwości związanych z migreną.

 

W samolocie i na wysokościach

Podczas podróży samolotem dodatkowe przyjmowanie płynów zmniejsza zmęczenie spowodowane długotrwałym lotem. Na pół godziny/godzinę przed podróżą wypij jedną/dwie szklanki napoju, soku bądź wody. Uzupełniaj płyny jak najczęściej, także w trakcie lotu.

Również przebywając na dużych wysokościach potrzebujesz więcej płynów, niż w normalnych warunkach. Jest to spowodowane niższą wilgotnością otaczającego cię powietrza.

 

W trakcie ćwiczeń

Aby utrzymać dobrą formę podczas ćwiczeń, „nawadnianie” organizmu najlepiej rozpocząć już 15 minut przed planowaną aktywnością. Wystarczy przed ćwiczeniami wypić sporą szklankę płynów, a następnie około pół szklanki mniej więcej co kwadrans przez cały czas ćwiczeń. Takie postępowanie pozwala na utrzymanie optymalnego wydzielania potu oraz obniżenie temperatury ciała.

Dla osób podejmujących intensywny wysiłek fizyczny, zwłaszcza sportowców, polecane są napoje izotoniczne lub sok pomidorowy (ze względu na zawarty w nim potas, który wraz z sodem i chlorem jest współodpowiedzialny za gospodarkę wodnoelektrolitową).

 

Odwodnienie spowalnia metabolizm

Niedostateczna ilość spożywanych płynów nie tylko wywołuje pragnienie, które często mylone jest z głodem, ale także spowalnia metabolizm. Gdy pijesz wystarczająco dużo wody, spalasz 2- 3% kalorii więcej.

 

Pragnienie

Pragnienie pojawia się, gdy ubytek wody w organizmie sięgnie od 1 do 1,5% jej całkowitej zawartości w naszym ciele. Bezpośrednią tego przyczyną jest zwiększenie stężenia osocza. Niektórzy badacze uważają, że bodziec wzbudzający pragnienie dociera z ośrodkowego układu nerwowego z pewnym opóźnieniem. W chwili, gdy go odczuwamy, nasz organizm jest już nieznacznie odwodniony.

 

Sok (ok. 200 ml) stanowi 1 z 5 porcji warzyw i owoców

Według ekspertów ze Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), każdy z nas powinien spożywać codziennie co najmniej 400 g różnorodnych warzyw i owoców. Tę ilość w ciągu dnia należy podzielić na 5 porcji. Porcję stanowi średniej wielkości warzywo, owoc (lub kilka mniejszych), a także szklanka soku (200 ml), przy czym sok nie powinien zastępować więcej niż jednej porcji owoców lub warzyw.

 

 

Porcja soku pomidorowego (200ml) to tylko 34 kcal

Pomidory aż w 93% składają się z wody, dlatego nie są bardzo kaloryczne. Szklanka soku pomidorowego ma zaledwie 34 kcal. Taką ilość kalorii można spalić po 5 minutach szybkiego spaceru! Sok pomidorowy jest więc niezastąpiony w odchudzaniu. Co więcej, zawiera dużo potasu, likopenu i witamin.

 

Woda na odchudzanie

Osobom walczącym o zrzucenie zbędnych kilogramów zaleca się zwiększenie do zalecanych ilości spożycia wody, która nie dostarcza organizmowi dodatkowych kalorii. To skuteczna metoda zarówno w zapobieganiu nadwadze i otyłości, jak i w redukcji masy ciała i zmniejszeniu procentowej zawartości tkanki tłuszczowej w ciele. Dietę może wspomóc także wypicie wody przed każdym posiłkiem. W jednym z badań opublikowanych w „Obesity” wykazano, że prosta zmiana w postaci dwóch szklanek wody spożytej przed posiłkami dała efekt większego spadku masy ciała w porównaniu do osób, które nie piły wody. Wiąże się to z faktem, iż woda wypita tuż przed spożyciem potrawy, wypełniając żołądek daje uczucie pełności i sytości, dzięki czemu szybciej kończymy posiłek i zjadamy mniej kalorii.

Pamiętajmy, że samo ograniczenie kaloryczności jakichkolwiek napojów nie wpłynie na spadek wagi, gdy nie zadbamy o kontrolę kaloryczności samych posiłków i spożywanych wszystkich produktów oraz odpowiedni sposób na wydatek energetyczny np. aktywność sportową.

 

Woda dla każdego

Woda nie zawiera żadnych dodatków i nie dostarcza kalorii. Jest naturalnym i uniwersalnym płynem, dlatego nie ma określonego górnego limitu spożycia. Wodą odpowiednią do stałego spożycia na co dzień dla każdego niezależnie od wieku i stanu zdrowia jest woda źródlana lub mineralna o niskiej mineralizacji.

 

Jesteśmy z wody

Każdego dnia przez nasze ciało przemieszczają się tysiące litrów wody. W ciągu doby przez nerki przepływa około 2000 litrów, a przez mózg 1400 litrów płynów. Bez wody nie przeżyjemy więcej niż kilka dni, bez jedzenia – możemy przetrwać znacznie dłużej. Już 2% ubytek wody z organizmu powoduje aż 20% spadek wydolności fizycznej i umysłowej człowieka. Gdy straty wody przekraczają 10% może nawet dojść do śmierci.

 

Niskokaloryczne substancje słodzące pomocne są chorym na cukrzycę

Na podstawie najnowszych danych opublikowanych przez Międzynarodową Federację ds. Cukrzycy (International Diabetes Federation) szacuje się, że w 2013 r. na cukrzycę cierpiało w Europie 56,3 miliona osób w wieku 20 – 79 lat (w tym w Polsce ponad 2 mln ludzi). Szacuje się, że do 2030 r. liczba ta wzrośnie do 68,9 miliona.

Ponieważ niskokaloryczne substancje słodzące nie wpływają na poziom insuliny i glukozy we krwi, ich znaczenie w diecie osób chorych na cukrzycę jest niezaprzeczalne.

Niskokaloryczne substancje słodzące oferują chorym na cukrzycę przyjemność z odczuwania słodkiego smaku produktów spożywczych i napojów, nie podnosząc stężenia glukozy we krwi. Produkty żywnościowe i napoje wyprodukowane przy użyciu substancji słodzących są odpowiednie dla chorych na cukrzycę, a dodatkowo są im pomocne w kontrolowaniu masy ciała.

 

Sortuj śmieci, również opakowania po spożytych napojach

Współcześnie na jednego człowieka przypada rocznie 300 – 500 kg odpadów, co w skali kraju daje łącznie ok. 10-11 mln ton. Dzisiaj najlepszym sposobem walki ze śmieciami jest segregacja odpadów. Dzięki temu większość wyrzucanych przez nas rzeczy może być przetworzona lub powtórnie wykorzystana. Z odpadów można odzyskać cenne surowce i wyprodukować z nich nowe rzeczy, co pomaga oszczędzać zarówno surowce naturalne, jak i energię. W rezultacie zmniejsza się ilość śmieci na wysypiskach.

Kolor ma znaczenie!

Na ulicach naszych miast coraz częściej możemy spotkać różnokolorowe pojemniki, przeznaczone na odpady do recyklingu. Każdy kolor oznacza inny rodzaj śmieci:

Pamiętaj!
•    Przed wyrzuceniem zgniatamy puszki, plastikowe butelki, kartonowe opakowania.
•    Z butelek PET zrywamy etykietę przed wyrzuceniem.
•    Słoik z papierową naklejką powinien trafić do pojemnika na szkło. Ale bez zakrętki! Zakrętkę wyrzuca się do pojemnika żółtego.

 

ZOBACZ RÓWNIEŻ